CCAP

The Sound Of Stavanger

Future lines

Sleepyard review in Stylus Magazine

SLEEPYARD - Future Lines

Another reason to love the internet: Norway's Sleepyard would have passed completely below my radar. While the core of the band are the brothers Kersbergen (Oliver and Svein), they've got no less than twelve other musicians (including keys and treatment from Spacemen 3's Pete Kember) strapped in for the epic trip into twilight. The first four pieces wouldn't sound out of place in the dream sequences of Terry Gilliam's "Brazil". They're soaring, lush soundscapes with ethereal, gauzy guitar, fluttering flute and strings. "Hot Radio" and "Bionic Exercise" both stand out to me, the first being a lush vibe with crescendos and waves over a primal, krautrock beat while the latter sounds like the Beach Boys, if that beach was located next to an unexplored jungle. Almost primal, totally surreal. "Afternoon Suntrap" is the sound of unknown, dark and foreboding, yet inviting. It leads you to the "Tangerine Road", where angels sing you down while the rag-tag duo of old-tyme piano and pedal steel play on. "Heavy Sunset" ends the disc, prying your eyelids open with rays from the sky. The whole album has the hazy, dream-like, something you thought you've experienced before but can't quite pin down quality. But unlike a dream, this is something you can easily find and fall back into. And with the internet, there's no excuse to not check out this, or any other Sleepyard discs.

Patrick Michalishyn

Sleepyard reviews

Reviews of the Sleepyard album Future Lines

A translation to English of the French review in Rockittothemoon:

"Strange and cool at the same time, Future Lines, norwegians Sleepyard's fourth album, is the ideal material to reach some kind of sweet meditative and serene torpor. The perfect spliff in a way.

Aerial drones, psychedelic suggestions and inspired melodies overlay on each over along those 12 tracks often leading to daydreaming. Voices are generally subtle - only Saturation and Bionic Exercice (wonderful ditty between mantra and pop song) are really sung - and join the music with delicacy forming etheric choirs close to things the Beach Boys could do. Even the "cover up" bass à la Brian Wilson can be heard at some point (Roll the Dice). But beyond the influences, Future Lines gives a real impression of unusual and free inspiration. The simple beauty of One Pristine Morning with those bird sounds, those incredible piano notes and those tactful and precise arrangements is probably the best example.

Sonic Boom's involvement to this album is not surprising and should attract the attention of the ones who loved Spectrum's Highs, Lows and Heavenly Blows. The atmosphere and the general feeling are alike. Cool and floating.

A pure diamond that smells weed."


Stavanger Aftenblad (in Norwegian)

Bare å gi seg over

Det starter med en skuffelse. De tidligere platene til Sleepyard er nemlig så bra at det føles feil at bandet nå går nye veier. 

Men som på Sufjan Stevens nye album, er det egentlig bare snakk om å legge fordommene bak seg. Godtar du at avleggeren Third avenue nå forvalter musikken til Sleepyard, åpner det for at Stavanger brødrene Oliver og Svein Kersbergen tar gamle Sleepyard i ny retning. 

Det gjør de ved å invitere folk fra store deler av verden med på platen. Selvsagt er det et stort kupp å få med David Bowie`s gamle pianist Mike Garson og det skader heller ikke å hente inn den gamle Spacemen 3 helten Sonic Boom på keyboard. Lukas Devita fra Litauen er nok en tangentspiller, mens  Yani Martinelli synger. Svenske Lydia L. Ashton spiller fiolin og lokale folk som Øyvind Berekvam, Gaute Storsve og Eirik Lye forankrer det hele. 

Musikalsk er dette beslektet med pinorer som Claude debussey, George Gershwin og Karlheinz Stockhausen og nyere utøvere som High Llamas og nevnte Sufjan Stevens. I tillegg skinner den gamle Kersbergen beundringen for Beach boys gjennom på kutt som "Bionic exercise". Det hele er uhyre lekkert gjennomført og burde komme reseptbelagt fra apoteket som balsam for ørene. 

Etter å ha kommet over den umiddelbare skuffelsen og deretter blitt forført av kersbergen komposisjonene, er det bare ett ankepunkt som gjenstår: Flere av kuttene her er så bra at de fortjener å være mye lenger. To-tre minutter blir for snaut. Heldigvis finnes det et knippe lengre spor her også.

Beste spor: "Less than zero", "Rainy day vibration", "Bionic Exercise", "Tangerine road"


Geir Flatøe , Stavanger Aftenblad



Furoreiahare (in Norwegian)

«Zzzzzzzzove nå.
En instrumentalskive er av og til helt fantastisk eller dørgende kjedelig. Riktignok inneholder "Future Lines" litt vokal her og der, men den havner et sted midt i mellom. Første gang tenkte jeg at dette var en skive jeg skulle spille hver gang jeg hadde problemer med med å sove, noe som er tilfellet hver eneste natt til mandag året rundt. Plutselig innså jeg etterhvert at skiva har helt andre kvaliteter også.
For dette er deilig å høre på. Du flyter på de deilige komposisjonene og tenker i farger, en ypperlig plate å slappe av til. Skiva er best i sin helhet, men når vokalen setter inn på "Bionic Exercise" skjønner jeg at enkelte spor på skiva gjør seg utmerket aleine også. Jeg vil også mene at på en riktig dag er dette bedre enn massasje og Aku Aku-drinker til sammen. På en gal dag er det som om et program om ulike veveteknikker på NRK på tidlig nittitallet.
Sleepyard har ikke laget en plate for de store anledningene, men heller for de litt mer døsige kveldene etter en stressende dag hvor alt du er hypp på å gjøre er å ligge i vater på en sofa med øynene halveis oppe før du sovner. Tro du meg, det er mange av de dagene også

Erick Ellectrick , 18.desember 2009

Sleepyard album available through Parasol

The new Sleepyard album Future Lines is now available through Parasol Distribution:

Title:Future Lines
Artist: Sleepyard
Label: CCAPKnirk
PS, NORWAY Norwegian dream-psych sphere-harmonizers Sleepyard return with 'Future Lines', the follow-up to their exquiste 'Easy Tensions'. This new 2009 album sees the band branching out into new orbits of sound and making a break from usual pop sensibility in their works. Legendary pianist Mike Garson (David Bowie) plays piano on four songs and this has made the material more diverse and experimental. Sonic Boom (Spacemen 3) contributes with drones and other tones. Other guest musicians such as Lukas Devita from Lithuania on old soviet keyboard to Venezuelan vocalist Yani Martinelli (Navy Blue) on vocals, making this album a true world music experiment. This makes for a fullblown psychedelic experience. A soundtrack to drift away with to faraway worlds.

New SLEEPYARD album


(in English, Norwegian version of the press release below)

The new Sleepyard album is released digitally this week. Chek out iTunes, Amazon, Spotify etc. Should be available very soon through most digital providers. Physical distribution in Scandinavia through Bonnier Amigo Music Group. This album deserves world wide distribution! Interested, have a tip? Let us know!

Sleepyard now present new album “Future lines”. This album sees the band branching out into new orbits of sound and making a break from usual pop sensibility in their works. Legendary pianist Mike Garson (David Bowie) plays piano on four songs and this has made the material more diverse and experimental. Sonic Boom (Spacemen 3) contributes with drones and other tones.Other guest musicians such as Lukas Devita from Lithuania on old soviet keyboard to Venezuelan vocalist Yani Martinelli from Navy Blue on vocals, making this album a true world music experiment.

This makes for a fullblown psychedelic experience. A soundtrack to drift away with to faraway worlds.

Sleepyard at MySpace


SLEEPYARD – FUTURE LINES (CCAPknirk90)

Norwegian:

Solskinn fra Stavanger

Sleepyard har etter hvert blitt en liten institusjon I Stavanger-regionen. De har aldri solgt mye plater, de har aldri nådd noe stort publikum, men de nyter stor respekt hos den heldige kretsen som har oppdaget den skjulte musikalske skatten.

Det er lenge siden 1998. Det var dette året brødrene Oliver og Svein Kersbergen begynte å leke seg med meldoditeften og harmonievnene sine og først lot omverdenen få stifte bekjentskap med Sleepyard.

Siden har det, i et relativt bedagelig tempo, kommet flere skammelig ukjent plater fra Sleepyard, og det er all grunn til å glede seg til årets utgivelse endelig ser dagens lys. Der bandet tidligere har hatt hell med å rendyrke de korte og klassiske poplåtene har de denne gangen utvidet paletten. ”Future Lines” byr på større flater, mer eksperimentering, mer luft, og elektroniske lydtepper. Duoen mister imidlertid aldri den gode melodien av syne.

Gode hjelpere bidrar også til å gjøre albumutgivelsen spesiell.
Mike Garson, (David Bowies legendariske pianist), har tilført en ny dybde i musikken med sin unike spillestil. Sonic Boom, kjent fra Spaceman 3 er også med på platen, i tillegg til Lukas Devitia fra Litauen, Venezulanske Yani Martinelli fra Navy Blue på endel vokal spor, Øyvind Berekvam, Gaute Storsve fra Ignore og Tom-Erik Løe bidrar alle til å skape det Kersbergen-brødrene selv beskriver som ” psykedeliske viser, pastorale lydtepper og en god dose pop musikk”

Diskografi:

• "Intersounds" ,EP, 1999 (Orange Music)
• The Runner, 2003 (Trust me records). Tilgjengelig på Amazon.com og Trust Me records.
• Easy Tensions, 2006 (Orange Music) Tilgjengelig på Parasol.com og ccap

Annet:
Musikk til film: "Monstertorsdag" 2004
Musikk til utstilling: "Color it pink" på Southern Illinois Art & and Artisans Center, Illinois/USA

Sleepyard på MySpace

SLEEPYARD - FUTURE LINES (CCAPknirk90)

CCAP2012
UA-28503945-1